החזן דובל'ה הלר: "ה'פיתוח קול' הטוב ביותר הוא כוונת המילים"

דוד לזר | צילום: יחזקאל איטקין 3 Comment on החזן דובל'ה הלר: "ה'פיתוח קול' הטוב ביותר הוא כוונת המילים"

"קיבלתי מטען רוחני גדול מאוד מהרב גרוסמן, כשהתפללתי אצלו במגדל העמק – הוא היה מעיר אותי לפני התפילה בימים הנוראים, והיינו לומדים יחד 4 שעות רצוף של חסידות ופירוש המילות, אפשר לומר שזה נתן לי צידה לדרך"

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראש השנה הולך וקרב, והחזנים שעתידים לעבור לפני העמוד כבר מצחצחים את גרונם. הבוקר ב'מדברים אקטואליה' עם בצלאל קאהן ודוד חכם ב'קול חי'- שוחחו השניים עם החזן דובל'ה הלר.

החזן הלר יעבור השנה לפני התיבה בבית הכנסת 'שומרים לבוקר', במונטריאול שבקנדה – לשם הוא כבר נסע עוד קודם לתפילת הסליחות, "הרבה חסידים הגיעו לכאן מהשכונות הסמוכות בכדי לשמוע את הסליחות והיה ממש מרגש", סיפר הלר.

הלר התייחס לתופעת הסליחות בליוויו כלי נגינה וגיטרות ואמר כי "גיטרות? עדיין לא היה כאן, אבל אני חושב שכן יש מקום לסליחות עם גיטרות, כל עוד זה מעורר את המתפללים ומכין אותם כראוי", אומר הלר ומוסיף כי "אני מביט בתמונות ובאנשים שהשתתפו בסליחות המוסיקאליות, ואני רואה כאלה שממש מתרגשים".

 כמה שנים אתה משמש כחזן בקהילה במונטריאול?

"הייתי ב-9 שנים האחרונות החזן של הרב גרוסמן במגדל העמק בבית הכנסת הגדול, את הקריירה החזנית שלי התחלתי כאן בקהילה והשנה חזרתי לכאן. הרב גרוסמן משמש כאן כעין אדמו"ר של הקהילה".

"הדור שהתפלל כאן 3 פעמים ביום הולך ופוחת והוא מתמעט. ולכן באתי לכאן מוקדם בכדי לחבר ולהכין את הציבור", סיפר החזן הלר על קהילתו במונטריאול, "כיום מתפללים בבית הכנסת בראש השנה כ- 500 – 600 איש, אבל לפני 10-12 שנה אני זוכר 10,000 – 12,000 איש בתפילת ראש השנה".

הלר לא בא לבד. "קיבלתי מטען רוחני גדול מאוד מהרב גרוסמן, כשהתפללתי אצלו במגדל העמק –  הוא היה מעיר אותי לפני התפילה בימים הנוראים, והיינו לומדים יחד 4 שעות רצוף של חסידות ופירוש המילות, אפשר לומר שזה נתן לי צידה לדרך, בפרט שהקהילה כאן קשורה אליו ומחוברת להרב גרוסמן".

ישנם קטעי חזנות מיוחדים שאתה הולך לבצע השנה?

"האמת שלכל קהילה יש את המנגינות שלה, זה כמו האבנים בקירות של בית הכנסת, ככה לכל בית הכנסת יש את המנגינות שהשאירו כל מיני חזנים קבועים שהיו שם. במקרה שלי, לפני 12 שנה כשבאתי למונטיראול בפעם הראשונה – החזן אריה סובר 'גילה' לי את כל המנגינות המקובלות כאן בבית הכנסת".

"כמו"כ, אני מבצע הרבה מהנוסח שקיבלתי מהמורה הדגול שלי החזן העולמי משה שטרן, שלמדתי ממנו הרבה על נוסח התפילה של הימים הנוראים", מספר הלר על מורו ורבו.

איך עומדים כל כך הרבה שעות בתפילה ואיך מצליחים לשמור על הגרון?

"יש תשובה אחת, פירוש המילים. אם אנחנו יודעים לכוון נכון ולהבין את מה שאנחנו אומרים – אז נוכל לבצע הכל – כל התפילות. אותם חזנים שמצטרדים – או שהם לא הכינו את עצמן נכון או שהם שקועים בקול שלהם. כי כשהאדם טרוד בקולו הרי שהוא יעשה את כל הטעויות האפשריות. אם נכנסים לטקסט עם המון הבנה ורגש – התפילה יוצאת מאילה", אמר הלר וסיפר כי "כשאמרו לי את זה בתחילת הדרך לא בדיוק הבנתי במה מדובר – אבל כעברתי לפני העמוד הבנתי".

"ה'פיתוח קול' הטוב ביותר הוא כוונת המילים", מסכם החזן הלר את שיחתו ממונטריאול.

האזינו לראיון המלא:



3 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    זה ידיעה מלפני שנה!!!!! מה נזכרתם?????!